Hopp til innhold

Gestaltterapi

Gestaltterapi er en retning innen humanistisk psykologi, og ble utviklet i 1950-årene. Innen gestaltterapi er grunntanken at ethvert menneske selv er ansvarlig for de valgene det foretar og handlingene det gjør. Det er viktig å bli bevisstgjort på egne reaksjoner, handlinger og følelser – på denne måten er det lettere å se seg selv og sine egne valg. Dette er sentralt for at man skal kunne leve et bedre og mer fullverdig liv enn det mange gjør i dag. Innen gestaltterapi mener man at økt forståelse om oss selv skjer i øyeblikket – altså i møtet mellom terapeut og klient. Terapeuten er derfor svært viktig. Han eller hun har metoder som er med på å bevisstgjøre klienten om følelser, handlinger og reaksjoner. Blant disse metodene finner vi både rollespill, samtaler og eksperimenter. Nye erfaringer kan gi oss mulighetene til å bli mer kreative i våre valg og handlinger. Gestaltterapi brukes som både individuell-, par- og gruppeterapi, samt i undervisning og egenutvikling.